Blogoverzicht
06-01-2024
De kracht van inspreken
"Ik had op internet het woord 'inspreken' opgezocht, omdat ik de betekenis niet kende. Aanvankelijk was ik even in shock toen ik het begreep."
Veel inwoners van Almere gebruiken via de Wmo hulpmiddelen van zorgverlener Medipoint, zoals scootmobielen en trapliften. Verschillende raadsleden ontvingen al langere tijd slechte geluiden over de dienstverlening van Medipoint en hadden zodoende het initiatief genomen om het onderwerp te bespreken in de raad. Bij deze bespreking kwam Sandra, die gebruik maakt van een rolstoel, inspreken om haar ervaringen te delen.
Waarom kwam je inspreken?
“Vanwege de slechte communicatie met Medipoint. Mijn klachten werden nooit goed afgehandeld. Ik was afhankelijk van deze zorgverlener voor het leveren van een nieuwe rolstoel. Na drie keer een klacht ingediend te hebben, wendde ik mij rechtstreeks tot de gemeente. De betreffende ambtenaar gaf aan dat ze vanwege ervaringen in het verleden bewust voor één leverancier hadden gekozen in plaats van meerdere. Ik zat dus aan deze partij vast.”
Hoe kwam je op het idee?
“Via Facebook, waar ik bevriend ben met raadslid Esther Hagelaar, kwam ik haar oproep tegen waarin ze mensen vroeg hun ervaringen te delen. Aanvankelijk was het niet mijn intentie om zelf te gaan inspreken. Dit vond ik te spannend, want mijn Nederlands is niet supergoed. Toen ik de betekenis van 'inspreken' opzocht en begreep, was ik in eerste instantie in shock. Ik had nog nooit voor een groep gesproken. Desondanks besloot ik om toch mijn stem te laten horen.”
Hoe heb je je voorbereid?
“Ik zag het bericht op woensdag, en de vergadering zou al op donderdag plaatsvinden. Ik had nog nooit voor zoveel mensen gesproken in mijn leven. Omdat het onderwerp voor mij ook emotioneel was, wilde ik eerst iets op papier zetten. Ik schreef het kort op, omdat ik wist dat ik slechts vijf minuten had.”
Hoe voelde het?
“In de eerste seconden voelde ik mijn hartslag flink stijgen. Uiteindelijk besloot ik het voor te lezen, wat me kalmeerde. Na het voorlezen werden er vragen aan mij gesteld door de raadsleden. Het was fijn om te merken dat ze enthousiast waren om mijn persoonlijke verhaal te horen. Een persoonlijk verhaal geeft soms meer inzicht dan alleen getallen en cijfers. Ik vond het ook bijzonder dat wethouder De Jonge mijn naam meerdere keren aanhaalde tijdens de rest van de bijeenkomst, wat aantoonde dat ze echt had geluisterd en elementen uit mijn verhaal had onthouden.”
Heeft het geholpen?
“Ik had geen verwachtingen. Ik wilde vooral mijn persoonlijke verhaal delen. Ik denk dat het impact had, omdat de wethouder een beter beeld kreeg door mijn verhaal. Nadat ik had ingesproken en de vergadering verderging, had ik graag af en toe nog willen meedoen met de discussie, maar dat laten de regels helaas niet toe, wat ik erg jammer vond. Want ik had graag willen reageren op sommige punten die voorbij kwamen. Na de vergadering merkte ik dat ik meer betrokken wilde worden bij de politiek, vooral op het gebied van toegankelijkheid. Ik heb vervolgens op de site gekeken wanneer dit onderwerp eerder besproken is.”
Zou je het een volgende keer weer doen?
“Als ik opnieuw een verhaal te vertellen heb, zou ik zeker weer inspreken. Ik wil andere inwoners aanmoedigen: als jij een belangrijk verhaal hebt, deel het dan met de raad. Jouw stem kan een verschil maken in de stad, en zo kan er misschien verandering komen.”
- Kijk hier voor het artikel over de inhoudelijke bespreking van het onderwerp: https://raadvanalmere.nl/article/dienstverlening-medipoint
- Meer weten over inspreken? https://raadvanalmere.nl/page/invloedwijzer