Raadsenquête Floriade

Raadsenquête Floriade

De Raad van Almere nam op 7 december 2023 het besluit om de feiten en omstandigheden die hebben geleid tot het tegenvallende resultaat van de Floriade via een raadsenquête te onderzoeken. Een raadsenquête is een onderzoek door een commissie van raadsleden dat deels in openbaarheid plaatsvindt.

Bij de raadsenquête Floriade staan drie doelen centraal: lessen trekken voor grote projecten die nog komen, waarheidsvinding en verantwoording afleggen aan de inwoners van Almere.

Snelle navigatie

Onderzoeksvragen
Openbare verhoren
Voortgangsberichten
De enquêtecommissie
Pers- en mediaprotocol

 

Onderzoeksvragen

De onderzoeksvragen voor de raadsenquête zijn vastgelegd in het besluit ‘Instellen raadsenquête Floriade’ van 7 december 2024. Ze zijn afkomstig uit het rapport van de voorbereidingscommissie die vorig jaar het vooronderzoek uitvoerde. Deze documenten kunt u hieronder nalezen.

Lees hier het raadsbesluit Instellen raadsenquête Floriade

Lees hier het rapport Vooronderzoek Floriade

 
Openbare verhoren

Van 4 tot en met 22 november 2024 vindt een reeks openbare verhoren met getuigen plaats in de Raadzaal van het stadhuis van Almere. Dit zijn gesprekken met?bestuurders en ambtenaren van de gemeente en met vertegenwoordigers van zowel de Floriade-organisatie als andere betrokken partijen.

Actuele informatie over wie er wanneer bij de enquêtecommissie komt, volgt binnenkort op deze website.

 

Voortgangsberichten

Hieronder vindt u de voortgangsberichten waarmee de commissie de raad op de hoogte houdt.

Lees hier het eerste voortgangsbericht (11 juni 2024)

Lees hier het tweede voortgangsbericht (4 oktober 2024)

 

De enquêtecommissie

Een enquêtecommissie van vijf raadsleden voert namens de gemeenteraad het onderzoek uit, neemt de openbare verhoren af en brengt de bevindingen in een onderzoeksrapport samen. Adviesbureau Berenschot ondersteunt de commissie bij haar werkzaamheden. De commissie streeft ernaar om in het voorjaar van 2025 het eindrapport over de Floriade aan de raad te presenteren.

Op 1 februari 2024 benoemde de raad van Almere vijf raadsleden tot lid van de commissie:

Brent Hadderingh (voorzitter)
Ton Theunis (plaatsvervangend voorzitter)
Willem Knemeijer
Erik Theunissen
Kjell van Wijlandt

 

Pers- en mediaprotocol

De richtlijnen voor de pers zijn door de enquêtecommissie in een protocol vastgelegd. Dit protocol wordt spoedig toegevoegd aan deze overzichtspagina.

Voor vragen over het pers- en mediaprotocol en/of overige vragen over de gang van zaken aangaande de openbare verhoren kunt u contact opnemen met Jeffrey Koppelaar op nummer 06-20860387 of via e-mail: jkoppelaar@almere.nl.

 

Pagina delen: