Rekenkamer programma

Rekenkamer programma

Door de jaren heen onderzoekt de Rekenkamer verschillende onderwerpen. Op deze pagina maken wij zichtbaar welke dat zijn.

Het Onderzoeksprogramma 2023-2026


Rekenkameronderzoek: Dienstverlening Gemeente Almere

5 juni 2024 - De Rekenkamer gaat een onderzoek doen naar hoe de gemeente Almere haar diensten aanbiedt. Het doel is om te kijken hoe toegankelijk, persoonlijk en proactief deze diensten zijn, vooral voor inwoners die extra ondersteuning nodig hebben.

Achtergrond

Uit recente evaluaties blijkt dat sommige inwoners moeite hebben met het begrijpen van informatie van de overheid. Het onderzoek focust daarom op het verbeteren van de dienstverlening voor mensen die moeilijk kunnen lezen of andere communicatieproblemen hebben.

Hoe we te werk gaan

De Rekenkamer gaat interviews houden, data verzamelen en praktijktests uitvoeren met verschillende inwoners om te ontdekken hoe diensten beter toegankelijk gemaakt kunnen maken.

Planning

De resultaten van het onderzoek worden van nu tot begin volgend jaar verzameld. Deze informatie zal dan begin volgend jaar beschikbaar zijn voor de gemeenteraad en andere belanghebbenden.

Plan van aanpak

 


Nieuw onderzoek: toewijzing sociale huurwoningen

19 december 2022 - De rekenkamer ontving een verzoek van het Cliëntenberaad Almere om onderzoek te doen naar de toewijzing van sociale huurwoningen in Almere. De rekenkamer is onafhankelijk in het kiezen van haar onderwerpen, maar verwelkomt altijd suggesties vanuit het bestuur en de stad.

In lijn met de afwegingscriteria voor het starten van een onderzoek door de rekenkamer (zie pag. 2 Onderzoekprogramma) besloot de directeur van de rekenkamer een kort, gericht onderzoek uit te voeren naar de toewijzing van sociale huurwoningen. Hij schreef daarover het volgende:
 
"In een krappe woningmarkt is het van groot belang dat het toewijzingsproces van woningen zo transparant mogelijk verloopt en inwoners weten hoe hun aanvraag behandeld wordt. Daarbij stelt de gemeente binnenkort een nieuw huisvestingsverordening vast, waarbij het belangrijk is voor de gemeente om te weten hoe ze kan zorgen dat de ambities op papier zich ook naar de praktijk vertalen. Ik verwacht het onderzoek in februari te starten en eind maart de nota van bevindingen te kunnen opstellen."

31 mei 2024 - Op dertig mei 2024 vond de bespreking plaats van het eindrapport. De samenvatting van deze bespreking vindt u hier: https://raadvanalmere.nl/article/rekenkamer-rapport-woonruimteverdeling


Onderzoeksprogramma 2020-2022

De rekenkamer bepaalt zelfstandig welke onderwerpen ze gaat onderzoeken. Maar ze vraagt wel suggesties voor onderzoeken bij de leden van de gemeenteraad en inwoners van de stad. Rekenkameronderzoeken gaan over grote onderwerpen die de stad als geheel raken.

Het onderzoeksprogramma 2020-2022 had vier onderwerpen:

  1. Kwaliteit van de jeugdhulp - Het onderzoek kijkt vooral naar de kwalitatieve kant van de jeugdhulp: komt de zorg op de juiste plek?
  2. Sturing op ruimtelijke ontwikkeling - Hoe is het samenspel tussen raad, college College = college van B&W , ambtenaren, inwoners en marktpartijen, specifiek in de voorbereiding van projecten.
  3. Dienstverlening van de gemeente - Samen met de Ombudsman kijken naar hoe de gemeentelijke organisatie leert van successen en falen in de dienstverlening.
  4. Inzicht in financiën - Hoe hebben raadsleden zicht op de financiële positie van Almere. Met twintig bachelor studenten wordt een dashboard gemaakt.

Onderzoeksprogramma 2020-2022 

Met tussenpozen rapporteert de rekenkamer. De laatste keer was op 16 juni 2022.
Conclusies daaruit zijn:

 


Werkwijze Home Over ons

 

Vergelijkbare pagina’s
Pagina delen: