Agendawijzer

Verzoeken tot wijziging omgevingsplan Felsersplaats

Raadsnummer: 24252

Geschreven op: 01-11-2024 | Laatst bewerkt op: 01-11-2024 | Status onderwerp: afgerond

Afbeelding:Inspreker tijdens PM 12 december 2024

Geschikte locaties voor woonzorginstellingen

Waar gaat het over?

Vanaf najaar 2021 kwamen er signalen dat op bedrijventerrein Felsersplaats sprake was van overlast. Dit werd onder meer veroorzaakt door ongeoorloofde kamerverhuur en door de aanwezigheid van diverse woonzorginstellingen. Omwonenden en bedrijfseigenaren vroegen de gemeente te gaan handhaven. Daarnaast stelden ze voor het omgevingsplan (voorheen bestemmingsplan Muziekwijk) voor het gebied aan te passen om te voorkomen dat er in de toekomst nieuwe maatschappelijke voorzieningen komen. Een eigenaar van een van de huidige woonzorginstellingen heeft een verzoek ingediend om juist méér woonzorgvoorzieningen toe te staan. Ondertussen is de gemeente gestart met een plan van aanpak om voor de hele stad in kaart te brengen welke locaties geschikt zijn voor vestigen van woonzorginstellingen.

Waarom praat de raad hierover?

De raad besluit over wijzigingen van een omgevingsplan. Als het gaat om de Felsersplaats adviseert het college om vast te houden aan de huidige regeling in het bestemmingsplan en aan het geldende beleid voor bedrijfslocaties. Het advies aan de raad is dan ook om beide verzoeken tot een herziening af te wijzen. Het is ongewenst vooruit te lopen op een mogelijke aanpassing van regelgeving en beleid op alleen deze locatie. Zo onttrek je de Felsersplaats aan de stadsbrede afweging die op dit moment wordt voorbereid, aldus het college. Om de overlast aan te pakken is op een aantal adressen handhaving gestart. Het college heeft bovendien besloten een inspanning te leveren om voor de cliënten van de betrokken zorginstellingen een alternatieve plek te zoeken, met als voorwaarde dat de instellingen hier actief aan meewerken.

U vindt de stukken in onze documentwijzer:

https://documentwijzer.raadvanalmere.nl/app/search?q=24252


Eerdere berichten

Hieronder vindt u berichten uit de historie van dit onderwerp.

Maar liefst vier insprekers waren voor deze bespreking op 12 december naar het stadhuis gekomen. Zij vroegen de raad vooral om duidelijkheid te geven over de toekomstige keuzes, duidelijkheid over wat straks wel en niet is toegestaan volgens het bestemmingsplan voor het gebied.

Daarnaast was de vraag aan de portefeuillehouder om afspraken die gemaakt zijn met bewoners ook na te komen. Hierop heeft de portefeuillehouder een toezegging gedaan om uiterlijk februari 2025 een terugkoppeling te geven.


Wie kan ik hierover spreken?

Klik hier de portefeuillecategorie aan waar u interesse in heeft. U krijgt dan een overzicht van raadsleden en fractieassistenten die voor die portefeuille woordvoerder zijn.