Agendawijzer

Dienstverlening gemeente

Raadsnummer: 23186

Geschreven op: 23-12-2022 | Laatst bewerkt op: 22-09-2023 | Status onderwerp: afgerond

Afbeelding:Zij-ingang Stadhuis Almere, trouwingang

Hoe goed doet de gemeente haar werk?



Waar gaat het over?

Elk jaar maakt het college College = college van B&W jaarverslagen over het contact tussen gemeente en inwoners.

Uit de rapportage 2021 blijkt de waardering voor de dienstverlening wisselend. Zo is er tevredenheid over het persoonlijke contact met medewerkers, maar laten de digitale dienstverlening en de score voor het uiteindelijke resultaat nog duidelijk te wensen over. Naast de Rapportage dienstverlening van het college hebben ook de Ombudsman en rekenkamer verslagen gemaakt gemaakt.

De Ombudsmans gaat in op de vertrouwensbreuk tussen gemeente en inwoners en pleit voor een stevige aanpak om dat vertrouwen te herstellen. Daarbij adviseert hij werk te maken van een meer mensgerichte overheid en geeft hij een tiental tips mee om dat te realiseren.

Het college schrijft in het eerste agendaverzoek over drie impulsen gericht op verbetering. Tot slot is er aandacht voor de vervolgaanpak. Via een integrale visie op dienstverlening wil het college komen tot een uitvoeringsagenda, die in 2023 aan de raad wordt gepresenteerd. Of in normale taal: het college komt met een plan.

Waarom praat de raad hierover?

Het college moet de gemeentelijke organisatie (= de gemeente Almere) aansturen. De raad moet als vertegenwoordiger van de stad aan het college aangeven wat de inwoners willen. Daarnaast moet de raad (ook namens alle inwoners) controleren of het college dat goed doet. Het college moet regelmatig rapporteren hoe de dingen gaan, zodat de raad op die manier het werk van college en gemeente kan controleren.

Waar vind ik de stukken?

In onze documentwijzer: https://documentwijzer.raadvanalmere.nl/app/search?q=dienstverlening

Of bekijk meteen het agendavoorstel: https://almere.notubiz.nl/document/12949760/1/13b+AV+Concept+visie+op+dienstverlening

Meer over onze ombudsman leest u op onze website. https://raadvanalmere.nl/page/ombudsman

 


Eerdere berichten

Hieronder vindt u berichten uit de historie van dit onderwerp.

21 september - Deze bespreking bestond uit twee delen. Eerst blikte de raad terug op gemeentelijke dienstverlening in 2022. Daarna ging het vooral over de plannen voor de toekomst.

Het rapport over 2022 was vrij positief. De gemeentelijke dienstverlening krijgt een dikke 8. Maar kan de gemeente dat vasthouden? Daarover ging het tweede deel van het gesprek. Het college hoopte input te krijgen van de raad, maar kreeg vooral kritiek op de gemaakte plannen. De raadsleden mistten een scherpe visie en vonden de uitvoeringsplannen weinig concreet.

In reactie op de raad beloofde de portefeuillehouder om de visie duidelijker en concreter te maken. Ook krijgen de uitvoeringsplannen meetbare doelen. Oftewel, wordt vervolgd.

Voor nu is het onderwerp voldoende besproken.

Artikel delen:
Portefeuille categorie: Gemeentelijke organisatie, dienstverlening
Tags: ombudsman
Raadsnummer : 23186 23159 23003